torsdag 28 april 2011

Inlägg: "Vi ska inte acceptera rasism trots fina kläder"

Under för lång tid har vi om debatten debatterat
Under för lång tid har vi inte agerat
Hur ska vi bemöta ett rasistiskt parti?
Ska vi låtsas som om det regnar, eller ska vi lägga oss i?

Debatten om debatten måst ta slut, och det nu
Det är vi som ska sätta punkt, jag och du
Vi ska säga ifrån, i alla situationer
Överallt i hela Sverige ska vi ta diskussioner

Vi ska inte acceptera rasism i våra städer
Vi ska inte acceptera rasism trots fina kläder
Ett rasistiskt skämt är inte så oskyldig som det låter
Det man inte ser är han som gråter

Gråter över ett skämt, en kommentar eller ett ord
om att han inte hör hemma på denna del av vår jord
Det är vår plikt att stoppa rasismens sjuka beteende
Och jag ska göra det varje gång med ett leende

Jag ska le, för jag vet att varje gång jag reagerar
påverkar jag på nåt sätt hur någon annan agerar

Klara Nilsson
Nyköping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar